بازخوانی «الگوی فضای میانی» در معماری ایرانزمین
نویسندگان
چکیده مقاله:
This paper explores a basic architectural model regarding spatial organization and planning in Iranian historical architecture, named herein as the “central space model,” which can be found in numerous historical buildings such as tombs and garden pavilions. This paper aims to determine the architectural features of this model and demonstrate its capacity in taking various functions. The necessity of pursuing this study is to signify the continuum of architectural models in the long history of Iranian architecture—that which gives it its unique character and dynamic identity. This research is a case study of an architectural model within a small group but of a broad set of features. The research takes on an interpretive approach based on existing examples, historical documentations and library resources. It is hypothesized that the main goal in using the “central space model” in various buildings has been its power to concentrate the eyes and mind to focus on a central element of the interior space. The mentioned central space with regard to the building's function was either the ruler’s seat in a palace, or the central fountain in a garden or sometimes the sanctuary in a tomb. The results confirm that when facing similar functions and motives, contemporary architects have a powerful model for space organization at hand that, if employed, can ensure the continuity and dynamism of Iranian architecture.
منابع مشابه
فضای معماری در سیطرۀ سرمایه: واکاوی شکل گیری فضای معماری از دیدگاه نظریۀ تولید فضای لوفور
معماری یا هنر خلق فضا، بخشی از زندگی انسان را شکل می دهد که با محصوریت فضا تعریف شده و به واسطهی خلق و سازماندهی فضا، به مثابه ابزار الزامات گردش سرمایه در فضای جهانیشده، زمینه استفاده از فضا را فراهم نموده و قادر است آن را به سلطه ی خود درآورد. از طرفی، فضا دیگر به عنوان یک ساختار عینی، منفعل و بیطرف نگریسته نمی شود، گویی ما صرفاً در درون آن جای می گیریم و یا آن را به صورت علمی محاسبه می...
متن کاملبازخوانی میراث ابوالوفا بوزجانی در صناعات معماری
ابوالوفا بوزجانی از ریاضیدانان تراز اول دورۀ اسلامی است که کتاب او در بارۀ اعمال هندسی زمینهساز مباحث و تحقیقات بسیاری در حوزههای تاریخ علم، معماری و صناعات وابسته بوده است. با وجود این، تاکنون سهم واقعی او در صناعات معماری در سایۀ جایگاه علمی او پنهان و ناشناخته مانده است. هدف این مقاله روشن ساختن میراث ابوالوفا در ریاضیاتِ معماری میان اصحاب و دستاندرکاران معماری با تکیه بر روش تحلیل (شباهت...
متن کاملبازخوانی مسئله مؤلف از طریق فضای مجازی
در بخش اول مقاله، آرای ژان پل سارتر، رولان بارت، و میشل فوکو با محوریت مسئله مؤلف بازخوانی شده است. در جهت یافتن پاسخ این پرسش که مؤلف چیست و چه کارکردی دارد و در آینده چه کارکردی میتواند داشته باشد، از خلال این بازخوانی پرسشهایی در زمینه اثر، مخاطب و رابطهی میان مؤلف، اثر هنری و متن طرح شده و تلاش شده که پاسخهای هر کدام از این متفکران، تبیین شود. در بخش دوم، ضمن اشاره به تبیین متفاوت بلان...
متن کاملبازخوانی میراث ابوالوفا بوزجانی در صناعات معماری
ابوالوفا بوزجانی از ریاضی دانان تراز اول دورۀ اسلامی است که کتاب او در بارۀ اعمال هندسی زمینه ساز مباحث و تحقیقات بسیاری در حوزه های تاریخ علم، معماری و صناعات وابسته بوده است. با وجود این، تاکنون سهم واقعی او در صناعات معماری در سایۀ جایگاه علمی او پنهان و ناشناخته مانده است. هدف این مقاله روشن ساختن میراث ابوالوفا در ریاضیاتِ معماری میان اصحاب و دست اندرکاران معماری با تکیه بر روش تحلیل (شباهت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 11
صفحات 22- 41
تاریخ انتشار 2017-08
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023